Hvordan lage et godt tilbud?

Vi ønsker å hjelpe deg som leverandør å bruke ressursene dine best mulig, og sammen finne smarte løsninger til å bli mer effektiv i arbeidet ditt.

Detaljer om arbeidet

Kunden kan være usikker på hvilken informasjon du som leverandør trenger for å gi en pris. Dersom forespørselen er uklar er det fint om du ber kunden beskrive detaljert hva du trenger for å kunne gi en pris. Kanskje du kan lage noen punktlister som spesifiserer hvilken informasjon du trenger for de ulike jobbene du tilbyr? Kanskje har du dette allerede? Send til kunden for å få mest mulig informasjon med en gang.

Vedlegg

Du kan be kunde sende vedlegg dersom dette kan hjelpe deg å lage et tilbud. Eksempler på vedlegg kan være bilde med markert område av hva som skal brøytes, dagens renholdsplan med arealer og frekvenser, eller bilde av anlegg med informasjon om detaljer på anlegget. 

Estimert pris

Mangler du informasjon til å kunne gi en nøyaktig pris? Du kan spesifisere for kunde at prisen du oppgir er estimert og med forbehold, og at det må gjennomføres befaring for å kunne gi en nøyaktig pris. 

På denne måten unngår du å reise på befaring til hver eneste kunde, og kan heller bruke tiden din på de kundene som faktisk velger deg som leverandør. 

Det er mulig å endre prisen i tilbudet etter at du har vært på befaring, dersom det blir nødvendig.  

Befaring

Noen ganger er det nødvendig med befaring, og da kan du avtale dette med kunden direkte før du gir en pris. Her er det opp til deg og kunde og finne best mulig måte å levere tilbud uten å bruke mer ressurser enn nødvendig. 

Kostnader og aktiviteter i tilbudsbrevet til kunde

Les mer HER for hvordan du setter opp tilbudet med kostnader og aktiviteter.