Kostnader og aktiviteter i tilbudsbrev

Hvordan legge inn priser og varelinjer i tilbud til kunde?

Når du mottar en forespørsel fra en kunde i leverandørportalen vil den legges under Oppgaver - Gi pris på forespørsel. Trykk på forespørselen for å åpne den og se detaljene. Du kan kommunisere med kunde før du er klar for å gi en pris. Les mer overordnet om hvordan du kan lage et godt tilbud HER.

Gi pris på forespørsel

For å svare på en forespørsel går du gjennom samme prosess som et nytt tilbud til en kunde. Du kan bruke et av dine gamle tilbud eller starte fra scratch med et blank tilbud. Om du velger et av dine gamle tilbud har du mulighet til å endre på tilbudet, eller sende det som det står. Om du starter med et blankt tilbud må du fylle inn all informasjon.

Kostnader og aktiviteter

Under kostnader og aktiviteter i tilbudsbrevet kan du fylle inn arbeidsoppgavene som skal gjøres. Dette kan for eksempel være demontering og remontering av vinduer, og/eller kilometerpris av reisevei. Når du fyller inn informasjonen på hver varelinje og pris, vil du se nøyaktig hva du vil fakturere kunden på hver varelinje.

Ny aktivitet

For legge til en ny varelinje/kostnad/aktivitet, trykk "ny varelinje". Det gjør du for å oppgi de faste kostnadene/aktivitetene knyttet til leveransen. 

ny-aktHer kan du beskrive kostnadene, på samme måte sin du vanligvis fører opp varelinjer i en faktura.

Beskriv aktiviteten så godt som mulig sånn at den er forståelig for kunde. Da unngår vi spørsmål knyttet til faktura.

 

frekven

Videre må du fylle inn hvor ofte aktiviteten skal utføres.  Noen oppdrag skal gjøres kun én gang, for eksempel montering av en maskin, vinduer, brannalarm. Andre oppdrag skal gjøres med en bestemt frekvens, for eksempel rengjøring av kontorlokaler eller service på ventilasjonsanlegg. Da er gjerne frekvens én gang i uken eller én gang i året. Et eksempel på det kan være renholdsarbeid. 

 

Når du har bestemt seg for frekvensen av aktiviteten så fyller ut prisen, og da blir totalprisen helt riktig. Det må du kontrollere før du sender tilbudet.