Hvordan endre et tilbud?

Du har kanskje sendt et tilbud eller laget et utkast og vil endre på det. Her vil du få vite hva du som leverandør må gjøre for å endre et tilbud.

Det er viktig å gi riktig informasjon til kunden i et tilbud og ofte kan det være man må gå gjennom et utkast eller et allerede sendt tilbud for å få gjort alt riktig. Først vil vi først vise hvordan et "ukorrekt" tilbud ser ut.

 

"Ukorrekte" tilbud

Vi i Really ønsker at veien fra ønske om en tjeneste fra en kunde til utført arbeid av leverandøren skal gå så sømløst som mulig. Da er det viktig at vi ikke møter noen humper i veien. Et feil oppført tilbud kan skape enn hump.

 

Som eksempelet her, har du som leverandør valgt feil frekvens på arbeidet som skal gjøres:

ukorrekt-tilbudDette ha blitt ført opp som en enkeltkostnad, men så skulle egentlig frekvens bli satt opp til "Sjeldnere enn en gang i måneden" og "En gang i året". Da skal ikke du som leverandør skrive "Årlig...", heller bare skrive "Kontroll av sprinklersystem". Da vil kunden også vite at denne tjenesten har en repeterende frekvens på en gang i året, og faktureringen vil fungere mer sømløst eller utført arbeid hvert år.

 

Videre vil vi at når man fyller inn varelinjer at man gjør det så nøye som mulig. Da vil kunden ha en klar oversikt over tilbud når du sender det avgårde.

Her vil du få to eksempler på hvordan det vil se ut med samme eksempel som over. Det vil ikke være store forskjellen, men det er viktig at dette blir gjort riktig.

Korrekt tilbud - Sprinkler

Her kan du også se hvordan det skal bli gjort riktig, for eksempel, med renhold/gulvvask av et kontorlandskap.

Korrekt tilbud-Renhold

Endre et eksisterende utkast

Om du aldri fullførte tilbudet ditt og ikke fikk sendt det avgårde til kunden, så vil utkastet av tilbudet fortsatt ligge tilgjengelig under den aktuelle forespørselen. Når du trykker deg inn på forespørselen vil du finne utkastet ditt under "Gi tilbud"-fanen. Om du har laget flere utkast fra tidligere vil de fortsatt ligge der.

Supplier

Når du ser listen av ett, eller flere, utkast så har du fire valgmuligheter via alternativ-knappen (tre prikker vertikalt) på høyre side. De fire valgene er:

  1. Send til kunde
  2. Endre
  3. Lag kopi
  4. Slett

Når du ser det aktuelle tilbudet du vil gå inn og endre på, så er det bare å trykke alternativ 2, altså "Endre", og fortsette å redigere tilbudet ditt.

NB! Om du ikke har noen utkast fra før av trykker du "Gi tilbud".

Når du da føler det er klart kan du sende det avgårde til kunden.

 

Endre et sendt tilbud

Om du har sendt avgårde et tilbud til en kunde, så vil kunden ha mulighet til å godta dette. Det er forsåvidt mulig for deg å lage et nytt tilbud med det allerede sendte tilbudet som grunnmur. Du kan også trekke tilbake tilbudet, så kopiere det og lage det på nytt. NB! Kunden vil få varsel om tilbudet blir trukket tilbake. 

 

Når du ser listen av ett, eller flere, sendte tilbud så har du tre valgmuligheter via alternativ-knappen (tre prikker vertikalt) på høyre side. De fire valgene er:

  1. Se tilbud
  2. Endre
  3. Trekk tilbake

 

Supplier-3

Hvordan lage et godt tilbud

Les mer HER for hvordan du lager et godt tilbud.