Send en ny forespørsel på anbud

Hvordan lage og sende ut en ny forespørsel?

Nå skal vi vise deg hvordan du lager en forespørsel på et prosjekt som du ønsker å sende ut på anbud til leverandørene. Videoen under viser kort hvordan denne prosessen er, alternativt kan du se stegene under.

 

Om du har et nytt prosjekt du ønsker å sende ut på anbud, er det raskt og enkelt å gjøre dette gjennom Really. Klikk på «Nytt tilbud», som du finner på «Mine tilbud» eller «Mine avtaler».  
Om du vil se skjemaet for å bestille tjenester kan du finne det her. Det består av tre enkle steg.

 

1. Velg eiendom

Det første du skal gjøre er å velge hvilken eiendom som oppdraget skal gjennomføres på, slik at du bare får opp de leverandørene som er tilgjengelige i dette området. 

Eiendommene du har lagt inn fra før, vil komme opp som alternativer. Du kan også skrive inn adressen, dersom prosjektet for eksempel gjelder en ny eiendom. 

Du kan også legge til flere eiendommer, dersom prosjektet inkluderer flere av dine eiendommer, eller presisere dette i beskrivelsen av prosjektet. 

Etter at eiendommen er lagt til, trykker man bare på "Neste" så kan vi få valgt tjeneste! 

2. Velg eiendom

2. Velg tjeneste

Neste steg i prosessen er å velge hvilken tjeneste for prosjektet du ønsker pristilbud på. Vi har kategorisert de ulike tjenestene i noen hovedgrupper, som for eksempel «Tekniske installasjoner» og «Håndtverkstjenester», slik at du raskere skal finne det du trenger hjelp med. 

Velger du eksempelvis «Tømrer og snekker», vil forespørselen din bare gå til de leverandørene som leverer dette arbeidet. 

3. Velg tjeneste del 1

4. Velg tjeneste del 2

Jeg finner ingen tjeneste som passer!

Selv om vi har mange tjenester er det ikke alltid man føler man finner noe som passer. Derfor har vi lagt til et alternativ under den siste kategorien med navnet «Annet». Gjennom dette valget vil du kunne beskrive tjenesten du ønsker, så vi vil manuelt finne leverandører for deg. 

Er man fortsatt litt bekymret for hva man skal velge så kan man ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne. 


3. Detaljer om oppdraget

Det tredje steget i prosessen er å beskrive arbeidet som ønskes utført og legge til relevante opplysninger som kan hjelpe leverandøren å forstå oppdraget. Gi heller mer informasjon enn for lite.  

Legg til vedlegg som man føler kan være relevant for arbeidet som skal gjøres. Dette kan for eksempel være bilder og planløsning, eller dokumentasjon på det tekniske anlegget. 

5. Skriv forespørselen


Dato for oppstart og fellesbefaring

Videre kan man velge en ønsket oppstartsdato for prosjektet, eller la den stå åpen om dette ikke er bestemt enda.  

Du kan også legge til et tidspunkt for felles befaring, som alle de aktuelle leverandørene vil få informasjon om. 


Prisområde for rammeavtaler

Dersom din virksomhet har satt opp ulike regler for anbudsprosessen, for eksempel prisområder, omsetningsmål eller andre anbudsregler, kan du velge å inkludere dette her.

Anbudsreglene kan du sette opp eller endre på administrator-sidene. Det er bare administratoren som har mulighet til å endre på dette. Dersom du ønsker ytterligere informasjon omkring anbudsregler, finner du en egen opplæring om dette temaet.


Send forespørsel

Når all nødvendig informasjon om prosjektet er lagt inn, kan du gå videre til siste side og sende forespørselen til leverandørene.

Her vil du se en oppsummering av forespørselen og kontrollere at du har lagt inn all informasjon og dokumentasjon som du ønsker å dele med leverandørene.

Du vil også kunne se hvilke leverandører du sender forespørselen til, nederst på siden.

Når alt er klart, klikker du på «Send prisforespørselen».

8. Send forespørselen