Hvordan sende et tilbud til din kunde?

Som leverandør kan du, i tillegg til å svare på forespørsel fra kunde, sende et uavhengig tilbud til en kunde du allerede er i kontakt med

Som leverandør på plattformen har man per dags dato mulighet til å sende tilbud til kunder man allerede er i kontakt med.

I leverandørportalen så finnes det fire kategorier som skiller tilbud fra hverandre. Disse er:

  1. Gi pris på forespørsel
  2. Sendt tilbud
  3. Aktive oppdrag
  4. Avsluttet/Arkivert

 

I disse fire kategoriene så har man altså forespørsler som har kommet fra et selskap eller sameie som ønsker pris på en tjeneste fra deg som leverandør, tilbud man som leverandør har sendt ut, avtaler som allerede har blitt signert og tjenesteoppdraget har blitt satt i gang, og oppdrag som har blitt utført eller avslått.

 

Under de to første kategoriene så har man mulighet til å gi et tilbud på en forespørsel fra en kunde. Det vil da enten være et tilbud direkte til forespørselen de har sendt ut, eller om man allerede har sendt et tilbud så har man mulighet til å legge til flere om det er mer arbeid som skal gjøres.

Under de to siste kategoriene har man mulighet til å sende tilbud til allerede eksisterende kunder eller avsluttede kundeforhold om man har under oppdraget sett at det er avvik fra lovverket hvor det må gjøres noe arbeid for å rette opp i dette.

 

Prisforespørsel

For å sende ut en prisforespørsel så må man trykke på en av jobbene. Da vil det være mulig å trykke på Gi tilbud eller Gi nytt tilbud. Da vil man ha mulighet til og enten bruke et av dine gamle tilbud til den kunden eller starte fra scratch og starte med et blank tilbud. Om man velger et av dine gamle tilbud har man mulighet til å gå inn og endre på dette tilbud, eller la det stå og sende avgårde. Om man starter med et blankt tilbud må man fylle inn informasjonen på nytt.

 

Innholdet i prisforespørselen

I en prisforespørsel så vil man som leverandør ha mulighet til å fylle inn all mulig data av arbeid og kostnader som skal gjøres i oppdraget.

Øverst på siden vil man se hvem kunden, leverandøren og fasilitator/fakturamottaker er. Videre nedover må man fylle inn oppstartsdato for oppdraget slik at kunden har en dato å forholde seg til. Om denne datoen ikke passer kunden, så er det selvfølgelig mulig å kommunisere med dem om.

 

Kostnader og aktiviteter

Inn under kostnader og aktiviteter så skal man fylle inn arbeidsoppgavene som skal gjøres. Dette kan for eksempel være demontering og remontering av vinduer, og kilometerpris av reisevei. Når man fyller inn informasjonen på hver varelinje vil man se hva man vil fakturere kunden for utgiftene av arbeidet. 

 

Timepris og materiellkostnader

Inn under timepris og materiellkostnader vil man ha mulighet til å fylle inn hva man fakturerer kunden i timen, eller om man har andre løpende materiellkostnader.

 

Videre før man sender avgårde en prisforespørsel vil man også ha mulighet til å beskrive arbeidet som skal gjøres en del nøyere. Det kan man enten gjøre ved å bruke portalens innebygde beskrivelse av arbeid eller laste opp dokumenter selv under last opp produktbeskrivelse

 

Les mer om hvordan man lager et godt tilbud!